×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحقق پوشش همگانی سلامت تا سال ۱۴۰۴

به گزارش خط گیلان  وبه نقل از ایرنا ، دکتر ایرج حریرچی  قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در مراسم تکریم و معارفه رئیسان قدیم و جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت افزود: پوشش همگانی سلامت به این معناست که همه مردم کشور بدون تبعیض مالی، جنسی، مکانی، قومیتی و نژادی بتوانند بدون مشکل تمام خدمات پنچ گانه سلامت شامل ارتقا سلامت، پیشگیری، درمان، بازتوانی، طب تسکینی و زندگی راحت قبل از مرگ را داشته باشند.

وی اظهار داشت: برای این کار بایستی انجام چهار هدف اصلی شامل افزایش سلامت مردم (با افزایش امید به زندگی و افزایش امید به زندگی سالم) و کاهش مرگ و میر زودرس، محافظت مالی از مردم در مقابل مخاطرات ناشی از هزینه‌های سلامت، افزایش رضایت مردم و افزایش کارایی حوزه سلامت را مدنظر داشته باشیم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته در کشور از جمله در گیلان پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه بهداشت و درمان داشتیم اما پیشرفت‌هایی که در ۴۰ سال گذشته انجام گرفته به هیچ وجه کافی نیست و بایستی پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نگران سلامت مردم گیلان هستیم، اظهار داشت: ۸۲ درصد مرگ و میرهای ما به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که در گیلان این میزان بیشترست و به طور عمده ناشی از سبک زندگی است.

وی کم تحرکی را یکی از عوامل خطر برای بیماری‌های غیرواگیر عنوان و اضافه کرد: گیلان جزو استان های کم تحرک و با مصرف بالای سیگار در کشور است؛ در حالی که در حوزه شاخص توده بدنی (چاقی) آمار کشوری ۱۹.۵ درصد برآورد می شود اما این آمار در گیلان به ۲۴.۹ درصد می رسد یعنی به ازای هر چهار گیلانی، یک نفر چاق است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه گیلان در مصرف میوه و سبزیجات از متوسط کشوری به طرز قابل توجه‌ای پایین‌تر است، خاطر نشان کرد: گیلان در بالا بودن فشار خون رتبه هشتم را دارد و به لحاظ قند خون جزو رتبه‌های بالاست.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از رفتارهای بهداشتی در گیلان را بایستی تغییر دهیم، اظهار داشت: سبک زندگی در این استان بایستی تغییر کند و این تغییر یکی از موضوعاتی است که بایستی انجام آن در کشور از جمله گیلان مورد توجه قرار گیرد.

حریرچی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح وضعیت بیمارپذیری در گیلان تصریح کرد: در کشور به ازای هر یک هزار نفر، ۱۴۱ بیمار را بستری می‌کنیم این در حالیست که در گیلان به ازای هر یک هزار نفر، ۱۲۹ بیمار بستری می‌شود؛ البته به معنای این نیست که در این استان کمتر مریض می‌شوند بلکه مردم برای درمان به تهران مراجعه می‌کنند.

وی سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان را مسئول سلامت و بهداشت تمامی جمعیت این استان عنوان و اضافه کرد: به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه و برخی از مسائل داخلی، مردم در شرایط سختی هستند که در حوزه سلامت شرایط سخت‌تر است و در چنین شرایطی نقش دانشگاه علوم پزشکی اینست که حمایت خود را از مردم بیشتر کند.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید بیان داشت: مهمترین بسته طرح تحول در بیمارستان‌های دولتی که مورد تاکید وزیر بهداشت و رئیس جمهوری است، اینکه مردم معطل تأمین تجهیزات در بیمارستان‌ها نباشند.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۲ درصد از مردم استطاعت مراجعه به مراکز درمانی بخش خصوصی با تعرفه‌های قانونی را ندارند، اضافه کرد: ۱۵ تا ۱۶ درصد افراد با بهره گیری از بیمه تکمیلی می‌توانند به بیمارستان‌های خصوصی بروند.

حریرچی با اشاره به نظرسنجی انجام شده در مورد رضایت مردم در حوزه بهداشت تصریح کرد: گیلان در بخش برخورد مناسب، ارائه آموزش‌های لازم و توجه به خدمت گیرنده جزو بدترین استان هاست حال اینکه وظیفه شبکه بهداشت و درمان خدمت به مردم است و باید در این مسیر استوار باشیم.

در پایان این مراسم ضمن قدردانی از شاهرخ یوسف زاده چابک، ارسلان سالاری به عنوان رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان معرفی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.