×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دهیاران نمونه محیط زیستی گیلان تقدیر شدند

به گزارش خط گیلان، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان ،رضا زمانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان  گفت: در آیین گرامیداشت روز ملی هوای پاک ، با شعار « هوای پاک ، حقوق عامه ،اراده ملی »»  ۱۷ نفر از دهیاران فعال در حفظ محیط زیست، از روستاهای استان گیلان به عنوان دهیاران نمونه تقدیر به عمل آمد.

در این آیین زمانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به چالش های زیست محیطی افزود : روزانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تن زباله خانگی در گیلان تولید می‌شود و بیش از ۱۵ مرکز دفن زباله رسمی و دهها مرکز دفن زباله غیر رسمی در استان وجود دارد که از چالش های زیست محیطی استان گیلان محسوب می شوند.

مدیر کل محیط زیست گیلان اضافه کرد: در حال حاضر ۸۲ درصد فاضلاب های خانگی در رودخانه ها و مناطق طبیعی تخلیه می شود. علاوه براین معضلات گیلان از وجود تغییرکاربری، تخریب زیستگاه ها و تهدید گونه های مهاجم و … دست و پنجه نرم می کند. لذا نقش دهیاران بعنوان متولیان اصلی امور روستادر رفع معضلات و مشکلات زیست محیطی ،مدیریت پسماند ، مدیریت منابع آب و اجرای طرح های زیست محیطی بسیار حایز اهمیت است.

وی در خصوص شاخص های انتخاب دهیاران نمونه نیز گفت: همکاری و مشارکت فعال در اجرای اقدامات آموزشی، ترویجی و مشارکتی، نقش‌ آفرینی در آموزش و ترویج فرهنگ محیط زیست در بین روستائیان، همکاری در مدیریت تعارضات و جلوگیری از بروز تخلفات در حوزه ساخت و ساز های غیرمجاز، جلب مشارکت و بسیج جوامع محلی در پیشگیری و اطفاء حریق و سایر فعالیت‌های مرتبط با حوزه محیط زیست ، شاخص هایی هستند که بر اساس آنها عملکرد دهیاران معرفی شده از سوی دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، مورد بررسی قرار گرفت و ۱۷ نفر از دهیاران که دارای بهترین عملکرد در حفظ  محیط زیست و منابع طبیعی بودند به عنوان دهیاران نمونه در سطح استان، انتخاب شدند.

براساس این گزارش ،یاور پیراعلایی مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری نیز  در این آیین  ابراز امیدواری نمود با توجه به اهمیت و ضرورت  حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در استان، همه دهیاران  سراسر استان با همکاری واحدهای تابعه محیط‌زیست ، اهتمام و تلاش بیشتری را در حفظ و نگهداری این سرمایه ملی داشته باشند.

گفتنی است در این آیین جمعی از دهیاران شهرستان ها و مسئولین دستگاههای اجرایی حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.