به گزارش خط گیلان، معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در این برنامه گفت: دو عارضه تقاضای القایی و مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت میتواند خریدار خدمت را با هزینه هنگفت و غیر قابل مدیریت مواجه کند که راهکار مواجهه با این موضوع شناسایی و احصاء وضعیت سلامت افراد کشور توسط نظام سلامت است .
وی افزود: نظامهای سلامت با تشکیل پرونده سلامت و غربالگری و مشخص شدن وضعیت سلامت و نیازهای افراد جامعه میتوانند برنامههای خود را تعریف کنند.
فضائلی اظهار داشت: برای اولین بار در برنامه چهارم توسعه به این موضوع اشاره شده که وزارت بهداشت مکلف است نظام جامع اطلاعات سلامت شهروندان ایرانی را ایجاد کند و در برنامههای توسعه بعدی هم با این رویکرد بوده و در برنامه ششم توسعه بر تشکیل پرونده سلامت افراد تاکید شده است.
معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: این سازمان یکی از بزرگترین ابزارهای سیاستگذاری و اجرایی میباشد که در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور شکل گرفته است و بالغ بر ۶۰ سال سابقه رسمی دارد و از سال ۱۳۳۱ با نام سازمان بیمههای کارگری ایجاد و در سال ۵۴ به عنوان سازمان تامین اجتماعی قانون آن مصوب میشود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۴ میلیون نفر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی در اقصی نقاط کشور هستند و این ۴۴ میلیون بیمه شده خدمات در حوزههای مختلف تعهدات بلند مدت سازمان مانند بازنشستگی، از کار افتادگی و تعهدات کوتاه مدت درمانی را دریافت میکنند.
فضائلی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور در دو حوزه بیمههای بازنشستگی و درمانی ارائه خدمت میدهد و در لایه بندی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی جزو بیمههای اجباری قرار میگیرد.
معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی همچنین بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی با توجه به نقشی که به عنوان بزرگترین خریدار خدمات درمانی در کشور و دومین عرضه کننده خدمات درمانی کشور و کارکردهای متنوعی که اجرا میکند میتواند بر حوزههای مختلفی تاثیر گذار و یا از آنها تاثیرپذیر باشد و این امر به خصوص از آنجا که بحث توسعه یافتگی در آن مطرح است تامین اجتماعی را میتوان به عنوان هدف توسعه و ابزار دستیابی به توسعه قلمداد کرد.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی با ایجاد تور ایمنی اجتماعی میتواند تنشهای ناشی از تغییرات اجتماعی که بر مردم اثر میگذارد را مدیریت کند و به عنوان یک ابزار ضربه گیر در بحرانهای اقتصادی نقش ایفا کند.
فضائلی با تاکید بر اینکه فلسفه سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی بر حفظ ارزش ذخایر است گفت: سرمایه گذار سازمان تامین اجتماعی را در دهه ۶۰ به عنوان یک هویت دولتی میدید و شستا تا مدتها به چشم سرمایه گذار سازمان دیده نمیشد تا اینکه شستا در سال ۶۴ شکل میگیرد و گسترش مییابد و اکنون مدیریت بسیاری از بخشهای کلان کشور را بر عهده دارد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی ۳۸۷ مرکز درمانی ملکی وجود دارد که این مراکز ۹۵ میلیون بار مراجعه سرپایی را در سال گذشته پاسخ دادهاند و یک میلیون بستری را در سال گذشته داشتهاند و در این مراکز خدمات به صورت رایگان ارائه شده است.
معاون دفتر ارزیابی و تعالی حوزه درمان تامین اجتماعی افزود : در بخش درمان غیر مستقیم نیز ۵۰ هزار مرکز و ۸۰۰ بیمارستان طرف قرارداد تامین اجتماعی هستند که بیش از ۹۰ درصد آنها دولتی بوده و در آنها تعرفه دولتی دریافت میشود و ۹۰ درصد صورتحساب بستری در بیمارستانهای دولتی را بیمه پرداخت میکند.