×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حجاب، عفاف و آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از آن

تهيه و تنظيم: “سحر پورابراهيمي”

فعال رسانه و کارشناس علوم ارتباطات

«هر نوع حرکتي که امنيت عمومي، امنيت فردي و جمعي را به مخاطره اندازد، آسيب‌زا است. تبليغات رسانه‌ها بر عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و تحت تأثير قرار گرفتن عده‌اي معدود از اثر اين تبليغات و بروز ظهور اين تبليغات در رفتار اجتماعي افراد آسيب اجتماعي است.

عدم رعايت قوانين وضعي و عرفي در بعد حجاب که مباني اعتقادي و فرهنگي جامعه را با خطر مواجه ‌سازد، آسيب اجتماعي است زيرا مسأله حجاب در واقع در بستري از روابط اجتماعي شکل مي گيرد که در چارچوب مسائل زنان داراي ابعاد فرهنگي، معنوي، منزلتي، شخصيتي و رفتاري است که از پارادايم و منظرهاي مختلفي قابل بررسي مي‌باشد.

يکي از کارکردهاي مهم حجاب در حوزه اجتماعي است و توجه به اين مهم انسان را از معاشرت‌هاي بي‌بند و بار محفوظ مي‌دارد و بر تحکيم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشويي جلوگيري و امنيت اجتماعي را فراهم مي‌کند.

حجاب از عواطف زن پاسداري و امکان فعاليت در تمامي عرصه‌هاي زندگي را براي وي فراهم مي‌نمايد. تهي‌شدن از ارزش‌هاي انساني، متزلزل شدن امنيت رواني، تخريب فرهنگ ايراني اسلامي، اجراي نقشه‌هاي دشمن، نابودي استعدادها از ديگر آسيب‌ها و پيامدهاي بدحجابي است.

اينکه چرا جامعه ما به سمت بي‌حجابي مي‌رود و چه آسيب‌هاي در کمين کشورمان مي‌باشد، دلايل بسياري دارد، مانند بي‌تفاوتي خودمان نسبت به بي‌حجابي، ترک امر به معروف و نهي از منکر به هر دليلي، عادي شدن گناه در جامعه، توليد پوشاک نامناسب در کشور، وارد کردن پوشاک نامناسب، جنگ نرم دشمن و تبليغات شبکه‌هاي ماهواره‌اي براي خدشه وارد کردن به ارزش‌هاي حجاب، تحقير سنت‌هاي ملي و تعظيم به فرهنگ بيگانه، تخريب هويت ملي، ترويج مدگرايي و ارائه مدهاي آرايشي و پوشش نابهنجار، مصرف‌گرايي، نمايش جلوه خرافي از دين، الگو قرار دادن ديگران و غيره براي جوانان، همه بخشي از هجوم همه جانبه دشمن به وسيله رسانه به فرهنگ اصيل ايراني اسلامي است که نمود آن را مي‌توان در معابر و اماکن عمومي و خصوصي به وضوح مشاهده کرد.

نهادينه کردن اين ارزش در بطن جامعه، مخصوصاً در بين نسل‌هاي جوان و آينده‌ساز در اثر اطلاعات و ارتباطات فعلي و در کنار انبوه هجمه‌هاي تبليغاتي براي کمرنگ نمودن آن به يک برنامه‌ريزي جامع و کامل براي پوشش همه ابعاد آن نيازمند است تا تدابيري مناسب براي انجام وظايف درست و پيوسته خانواده‌ها و نهادهاي فرهنگي و تربيتي جامعه از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، صدا و سيما، سازمان‌هاي تبليغاتي و رسانه‌هاي مختلف انديشيده و بکار بسته شود.

نکته قابل توجه اين است که کشورهاي معاند براي تحقق اهداف خود به تحقير فرهنگ کشورهاي اسلامي و تحميل فرهنگ مبتذل خود مي‌پردازند و ترويج بدحجابي را به عنوان يکي از راه‌هاي کارآمد پيش گرفته‌اند. شکي نيست که عفاف و حجاب امري فطري است و اميد است با آگاهي‌بخشي به انسان‌ها، اين فطرت دروني به جوشش در مي‌آيد.»

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.