×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم جامعه‌محوري پليس در برقراري امنيت اجتماعي

به قلم: سردار”عزيزاله ملکي” فرمانده انتظامي استان گيلان

«امنيت اجتماعي به عنوان يکي از مهم‌ترين عناصر حفظ حيات گروه‌هاي اجتماعي در مقابل قدرت‌هاي برتر تعريف مي‌شود که شرايط برخورداري از فرصت‌ها و امکانات را براي تمام گروه‌هاي اجتماعي به طور يکسان فراهم مي‌آورد.

امروزه افزايش جمعيت و وسايل نقليه، گسترش تکنولوژي و همچنين تعدد و پيچيدگي راه‌هاي وقوع جرم، برقراري نظم و امنيت در سطح کشور را با چالش‌ مواجه کرده است. اين موضوع در کلانشهرها و مراکز استان‌ها باتوجه به جغرافياي شهري و رفت و آمد سيل عظيمي از جمعيت به منظور انجام امور روزمره و حجم تبادلات انجام شده از اهميت بيشتري برخوردار است و همواره شهروندان با مشکلاتي نظير ترافيک، انواع کلاهبرداري‌ها و جرائم سايبري و… دست و پنجه نرم مي‌کنند.

بديهي است عدم توسعه زيرساخت‌هاي شهري و ارتقاء نيافتن امکانات و نيروهاي پليس، متناسب با شرايط کنوني، دشواري‌هاي اين مسير را دوچندان خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند؛ امنيت يک محصول اجتماعي است و در پيش گرفتن رويکردي جامعه‌محور توسط پليس با هدف پيشگيري از جرم، ارتقاء احساس امنيت و در نتيجه بهبود کيفيت زندگي در ميان شهروندان را يکي از راه‌هاي عبور از اين معضل چند وجهي معرفي مي‌کنند.

اتخاذ رويکرد جامعه‌محور توسط پليس، نيازمند تعامل دوسويه سازمان پليس با مردم است. از يک سو، پليس، نيازهاي واقعي آحاد مردم در حوزه نظم و امنيت را مورد سنجش قرار داده و از اين نتايج در راستاي ارائه خدمات مطلوب بهره ‌گيرد و از سوي ديگر، جامعه نيز علاوه بر انعکاس نيازهاي خود، پليس را در انجام مأموريت‌هاي محوله ياري نمايد.

رضايت و مشارکت مردم به قدري حائز اهميت است که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالي) در بيانات خود مي‌فرمايند: «سرمايه عظيم ناجا، رضايت و پشتيباني مردم است.» و در قسمت ديگري مي‌فرمايند: «نيروي انتظامي که دائما با مردم سرو کار دارند، مي‌توانند هم مظهر عطوفت و محبت نظام باشند و هم  مظهر تدبير و مديريت آن و اين دو عامل را در کنار هم رعايت کنند.»

بنابراين پليس بايد علي‌رغم ارتباط مستقيم و مستمر با مردم از طريق جلب رضايت آن‌ها، پشتيباني و همکاري آن‌ها را کسب کند و با تعامل دو سويه به کمک شهروندان از وقوع جرائم پيشگيري نمايد.

خوشبختانه در سال‌هاي اخير، فرماندهي کل انتظامي کشور، ابتکاراتي در راستاي جلب مشارکت مردم با پليس، حضور مؤثر و فعال پليس در ميان مردم، ارتقاي تجهيزات روزآمد و هوشمندسازي پليس اتخاذ کرده است ليکن لازمه مثمر ثمر بودن اين اقدامات در بخش‌هاي کلان، مسئوليت‌پذيري تمامي دستگاه‌ها و همکاري متقابل مردم با پليس است.

گفت‌وگو با مردم، فراهم کردن فرصت لازم به منظور شناسايي مشکلات و ارائه راه حل توسط مردم، توانمندسازي شهروندان با آموزش‌هاي لازم و جلب همکاري آن‌ها در پيشگيري از جرم گام‌هاي مهمي براي پيشبرد اهداف پليس جامعه‌محور هستند.

اميد است؛ در راستاي برقراري امنيت پايدار اجتماعي و جلب مشارکت‌هاي مردمي، شاهد همراهي هر چه بيشتر سازمان‌هاي دولتي، مردم‌نهاد و شهروندان با پليس باشيم و با پشتکار نيروهاي انتظامي، اقدامات مؤثر براي کاهش جرائم، افزايش رضايت‌مندي و ارتقاء کيفيت زندگي مردم افزايش يابد.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.