×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 24 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
طرح ملی پایش گاز رادن در استان گیلان آغاز شد

به گزارش خط گیلان ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( گیل وب دا)؛ کارگاه آموزشی – توجیهی آغاز طرح ملی پایش گاز رادن در استان گیلان با حضور مسئول بهداشت پرتو وزارت بهداشت، معاون بهداشتی دانشگاه، کارشناسان بهداشت محیط شبکه های بهداشت و درمان تابعه دانشگاه در رشت برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه، مهندس ابوذر سوری -مسئول بهداشت پرتو در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اهمیت طرح سنجش و پایش میزان گاز رادن در منازل مسکونی را تشریح کرد و گفت؛  این طرح از سال ۱۳۹۴ در استان های البرز ،خراسان رضوی، هرمزگان، اصفهان، یزد و آذربایجان شرقی اجرا شده است و گیلان ششمین استان کشور است که برای اندازه گیری گاز رادن مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی افزود؛  گاز رادن بدون رنگ، بدون مزه و بدون بو است و در طبیعت از پوسته ی زمین متصاعد می شود.

مهندس سوری در ادامه مشارکت و همکاری مردم استان گیلان در اجرای طرح ملی اندازه گیری گاز رادن در منازل مسکونی را خواستار شد و افزود؛با همکاری مردم، یک اتاقک اندازه گیری گاز به اندازه ی یک لیوان به مدت ۶ ماه در منزل مسکونی گذاشته می شود و پس از اتمام این زمان، همکاران بهداشت محیط با اخذ آن نسبت به اندازه گیری میزان وجود گاز رادن در آن منزل و منطقه بررسی های لازم را انجام می دهند.

وی هدف از اجرای این طرح را حفاظت جامعه، محیط زیست و نسل های آینده برشمرد و اجرای این طرح را با همکاری سازمان انرژی اتمی کشور عنوان کرد.

دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه این کارگاه ، با اشاره به اهمیت سلامت مردم اظهار کرد؛  سلامت مردم به سلامت آب، هوا و مواد غذایی وابسته است و اجرای طرح ملی پایش گاز رادن در استان گیلان پس از شش استان کشور، در راستای تامین و تضمین سلامت مردم استان است.

وی افزود؛ گاز رادن که از پوسته زمین متصاعد می شود، بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، دومین عامل ایجادکننده سرطان ریه پس از استعمال دخانیات است و اجرای طرح ملی اندازه گیری گاز رادن در منازل مسکونی استان به منظور اندازه گیری میزان این گاز در نقاط مختلف استان وهمچنین، تامین سلامت هم استانی های عزیز می باشد.

در پایان این کارگاه، دو تن از کارشناسان سازمان انرژی اتمی کشور با حضور در کارگاه آموزشی فوق، توضیحات مبسوطی درخصوص چگونگی اجرای طرح پایش ملی اندازه گیری گاز رادن توسط کارشناسان بهداشت محیط و اهمیت این پایش ارائه کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.