×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاثيرات بدحجابي در خانواده

تهيه و تنظيم: “حسين خندان کوچکي”
فعال رسانه و کارشناس علوم ارتباطات

«وجود عفت و حيا زنان در محيط بيرون از خانه باعث حفظ ارزشمندي و قداست و به نوعي مايه آرامش و اعتماد افراد خانواده است.

يکي از مهم‌ترين نيازهاي انسان، داشتن عزت نفس است. عزت نفس را مي‌توان مجموعه‌اي از افکار، احساسات، عواطف يا تجارب تصور کرد که در زندگي اجتماعي شکل مي‌گيرد و مجموع برداشتي که فرد از خود داشته که باعث مي‌شود که نسبت به خود احساس خوشايند، ارزشمند بودن و يا عکس آن را داشته باشد.انسان نياز دارد به خود احترام بگذارد و از آن‌جا که براي دست‌يابي به ارزش‌ها ناگزير از عمل است، فشارهاي رواني و اجتماعي و برآورده نشدن خواسته‌ها و نيازها فردي موجب ايجاد عقده‌هاي رواني به ‌خصوص عقده حقارت در ضمير ناخودآگاه فرد مي‌شود.

اين اميال و خواسته‌هاي تامين نشده در انتخاب پوشاک، طرز برخورد و سخنان فرد خود را نشان مي‌دهد. اين امر باعث مي‌شود تا فرد احساس حقارت کند و براي داشتن عزت نفس، نيازمند بيرون از خود شود.ميزان ارزشي که انسان تحت عنوان عزت نفس براي خود قائل است را مي‌توان به عنوان بازخوردهاي ارزشيابي‌کننده فرد نسبت به خود محسوب کرد.

اين نياز که نشأت گرفته از زندگي اجتماعي و ارزش‌هاي آن است در تمام فعاليت‌هاي انسان جلوه‌گر است و انسان همواره براي داشتن و يا رسيدن به آن تلاش مي‌کند.

زناني که از عزت نفس لازم برخوردارند و در خود کمبودي احساس نمي‌کنند، تمايلي به خودنمايي و جلب توجه ديگران با پوشش نامناسب و آرايش نامتعارف ندارند، اما زناني که دچار عقده حقارت و احساس عدم پذيرش از سوي ديگران را با به نمايش گذاشتن زيبايي‌ها و زينت خود و بدحجابي يا بي‌حجابي مي‌کوشند تا احساس کمبود خود راجبران و به نوعي مرتفع سازند.

خانواده محل تامين بسياري از نيازهاي فطري انسان و مهم‌ترين مکان براي پرورش و يادگيري است. از مهم‌‎ترين مسائلي که خودنمايي زنان با استفاده از پوشش و آرايش‌ نامناسب براي خانواده به‌ويژه در ارتباط با همسر خود ايجاد مي‌کند و سبب بروز تنش و تعارضات زناشويي و گاهاً خانوادگي مي‌شود، جلب توجه و هوسراني مردان ديگر، مقايسه کردن و از دست رفتن آرامش در محيط خانه و اجتماع است.پوشش نامناسب و از بين رفتن عفت و حيا در زنان، خانواده را به سمت درگير شدن با انواع آسيب‌هاي خانوادگي و اجتماعي سوق مي‌دهد.

بخش مهمي از آرامش در محيط خانواده توسط زن و مادر برقرار مي‌شود. وجود عفت و حيا زنان در محيط بيرون از خانه باعث حفظ ارزشمندي و قداست و به نوعي مايه آرامش و اعتماد افراد خانواده است. تأثيرات جبران‌ناپذير بي‌حجابي و بدحجابي آرام آرام در وجود يک خانواده رخنه کرده و رضايتمندي زناشويي، اعتماد و حسن ظن همسران نسبت به يکديگر را خدشه‌دار مي‌کند.

والدين گرامي:

نظارت و کنترل صحيح در امر پوشش دختران و زنان زماني حداکثر تأثيرگذاري خود را خواهد داشت که روابط خانوادگي از کيفيت و کميت بالايي برخوردار باشد. در روابط خانوادگي، رضايتمندي در روابط والديني و شيوه فرزندپروري سالم همراه با اطمينان بخشي و قاطعيت در تحقق اين امر در اولويت است.

رابطه والد – فرزندي که بر اساس احترام و محبت معقول باشد در امر آموزش و تربيت اعتقادات و ارزشمندي‌هاي ديني مثل حجاب و پوشش متناسب با فرهنگ جامعه بسيار با اهميت بوده و همچنين زمينه را براي رشد و پرورش اخلاق نيکو، شخصيت متعادل و سالم فراهم مي‌کند.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.