×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نظريه‌هاي شادي و شادکامي

تهيه و تنظيم: سرگرد “ريحانه يگانه”
معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي شهرستان ماسال

«اگر احساس شادي بيش از چند ساعت ادامه يابد و براي  مدت‌ها نيز پايدار بماند در اين صورت به آن  احساس خوشبختي يا شادکامي مي‌گويند. يکي از نظريه‌هاي شادکامي از ديدگاه روانشناسي نظريه سطح انطباق نام دارد.

بر اساس اين نظريه احساس شادکامي هر فرد با مقايسه اوضاع، احوال و شرايط بهبود پيدا مي‌کند به همان نسبت معيار شادکامي فرد نيز بالاتر مي‌رود.

شادکامي به عنوان يکي از ويژگي‌هاي شخصيتي فرد تصور مي‌شود، يعني ميزان شادکامي هر فرد بستگي به ويژگي‌هاي فرد دارد که ديدش نسبت به زندگي چگونه باشد.

شادکامي در يک  مدت کوتاه   کاملا  ثابت  است و در مدت طولاني دوامي ندارد.

شادکامي به شانس  يا سودمندي بستگي ندارد.شادکامي تنها به عواملي دروني بستگي ندارد و عوامل خارجي يا محيطي نيز در ميزان  شادکامي  نقش دارند.

عواملي که موجب شادکامي در فرد مي‌شود درک فرد از خويشتن مي‌باشد. هنگامي که يک شخص به هستي دروني از خويشتن پي‌مي‌برد و بر توانايي‌هاي خود واقف مي‌شود، مي‌تواند بر مشکلات چيره شود و شرايط زندگي خود را با اتکا بر توانايي‌هايش توسعه مي‌ده

شادي حالتي از خوشي دروني است که زماني رخ مي‌دهد که ذهن آرام، فاقد هر فکر مشوش و نگراني باشد با قرارگيري در محيط شاد و انگيزشي سمينار  موفقيت ياد مي‌گيريد که چگونه در هر شرايطي شادي دروني همه اين ديدگاه‌ها تا رسيدن به شادي پيدا کرد.تعريف هر فرد از شادي چيزي متفاوت از تعريف ديگري است. زيرا نگاه هر فرد  به زندگي متفاوت است اما اين دليلي نيست که نتوان راهي مشترک براي همه اين ديدگاه‌ها تا رسيدن به شادي پيدا کرد.

شادکامي اصيل برآمده از اصيل بودن فرد است شادکامي يک فرآيند نه يک نتيجه نهايي در حال پيشرفت است و نتيجه چشم پوشيدن از نفع شخصي و خدمت به چيزي برتر از خود است. انسان موجودي  شادي‌خواه  و لذت طلب است، خنده يکي از نشانه‌هاي شادي بوده و مختص انسان است.

شادي ارزان‌ترين روش براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و رواني است و انتي‌بيوتيک طبيعي محسوب مي‌شود. شادي تجربه‌اي دروني است که بايد خودتان آن را  به‌دست بياوريد همه چيزي‌هاي ديگر ناپايدار هستند.

داشتن نگاه مثبت به زندگي، هدف‌گذاري، قدر‌داني، داشتن عشق و پذيرش از مهمترين راه‌هاي شاد بودن هستند. کساني که شاد زيستن را بلد هستند زندگي آرام‌تر و بهتري دارند.

شادي حالتي هيجاني  هست که نشانگر ميزان رضايتمندي و در اساس‌هاي گوناگون به‌ويژه اساس‌هايي رواني  است.

خوشحال بودن و خوشحال زندگي کردن و روي خوش نشان دادن به زندگي و مقابله با مشکلاتي  که در زندگي براي هر فرد به‌وجود مي‌آيد از ارکان سلامت روان محسوب مي‌شود.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.