×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۱۲ هزار ماموریت امدادی توسط پایگاه‌های اورژانس گیلان انجام شد

به گزارش خط گیلان ، به نقل از روابط عمومی مرکز اورژانس گیلان؛ رئیس مرکز اورژانس گیلان با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی باران گفت : در ۹ ماهه امسال چیزی حدود ۱۱۲ هزار ماموریت امدادی توسط پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در گیلان انجام شده که از این تعداد ۲۶ هزار ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی بوده و ۸۴ هزار ماموریت مربوط به موارد غیر ترافیکی و بیماری‌ها بوده است که به طور متوسط ۲۳ درصد ماموریت‌های اورژانس در این ۹ ماهه ، به ماموریت‌های تصادفی مربوط می‌شود و مابقی غیر تصادفی است .

دراجرای طرح امداد زمستانی ، پرسنل اورژانس در طول این ایام در حال آماده باش هستند و در نقاط حساس‌ با توجه به شناخت قبلی استقرار می‌یابند .

اورژانس حدود ۷۰۰ پرسنل در سراسر استان دارد که در ۸۶ پایگاه آماده امدادرسانی به هم‌وطنان عزیز و خصوصاً مسافرین محترم می‌باشد که خوشبختانه پرسنل اورژانس با آموزشهای لازم و انصافاً با تلاش مضاعف و با مهارت خوب و دلسوزانه و متعهدانه در خدمت مردم هستند .

اورژانس یکی از دستگاه‌های خدمات رسانی است که صفر تا صد خدمات آن رایگان است و در این شرایط پردد مسافر با توجه به شرایط اقلیمی ، پذیرای مسافرین و مهمانان با تراکم بالا در شهر رشت و استان می‌باشد .

رئیس مرکز اورژانس گیلان در رابطه با توسعه اورژانسهای تخصصی به خصوص اورژانس بانوان افزود : خوشبختانه ما جز تعداد معدود استان‌های کشور هستیم که اورژانس بانوان را راه اندازی کردیم و جز تنها اورژانسی هستیم که در کشور علاوه بر پرسنل عملیاتی و تکنسین ، از راننده خانم در آمبولانس استفاده می‌کنیم که این تنها صرفاً در گیلان در حال اتفاق است . از طرفی برنامه‌ریزی ما بر این است که تعداد پایگاه اورژانس را افزایش دهیم و جدای از این ظرفیت ، از توانمندی خانم‌ها در مهم‌ترین و حساس‌ترین جای اورژانس که تریاژ و دیسپچ هست ، استفاده می‌کنیم .

دکتر جمشید محمدی ادامه داد : مهمترین اصل این است که بتوانیم جامعه را توانمند کنیم ، یعنی در بحث آموزش بیشتر کار کنیم تا هموطنانمان بتوانند کارهای اولیه و فن‌های ساده را یاد بگیرند تا خدای نکرده در صورت بروز اتفاق در منزل یا در راه ، اقدامات اولیه را با هدایت کارشناسان ، در مرکز اورژانس ، انجام بدهند .

دکتر محمدی در مورد تعداد پایگاه‌ها و امکانات موجود گفت : درحال حاضر ۸۶ پایگاه فعال داریم که از این تعداد ۴۹ پایگاه جاده‌ای ، در محورهای مواصلاتی و جاده‌های فرعی قرار دارند و ۳۶ پایگاه شهریست و ۱ پایگاه ، امداد هوایی است .

رئیس اورژانس گیلان در مورد خدمات اورژانس هوایی افزود : اورژانس هوایی در استان گیلان به مانند سایر استان‌های دیگر با توجه پرتکل‌های موجود از یک فروند بالگرد با کارشناسان خبره استفاده می‌کند و اگر حادثه‌ای رخ دهد ، طبق هماهنگی از طریق هدایت عملیات ، در استان ، بالگرد اعزام خواهد شد .

معمولاً بالگرد برای بیمارانی اعزام می‌شود که به مراکز مجهزتر صورت بگیرد و این اولویت ما و بسیار مهم است اگر حیات بیمار در خطر باشد از امکانات بالگرد استفاده می‌کنیم تا بیمار سریعتر به مرکز درمانی ، انتقال یابد .

در استان گیلان میانگین رسیدن بر بالین بیمار در شهرهای بزرگ و کلان شهرها ۱۵ دقیقه و در جاده‌ها ۱۸ دقیقه می‌باشد نمی‌توان این میانگین را دقیقا تعریف کرد ، زمانی است که اورژانس ظرف ۴ دقیقه به محل حادثه می‌رسد ولی استاندارد رسیدن در شهرها ۱۲ دقیقه و در جاده‌ها ۱۵ دقیقه است .

در زمان‌های پر ترافیک ، موتور آمبولانس جهت انجام کارهای اولیه بر بالین بیمار حاضر می‌شود و در آنجا می‌ماند تا آمبولانس ، به صحنه برسد .

دکتر محمدی با تاکید بر توانمند سازی جامعه گفت : با آموزش و پرورش و مدارس هماهنگ کردیم که دانش‌آموزان به عنوان همیاران اورژانس آموزش داده شوند ، بدین صورت که از هر مدرسه تعدادی دانش آموز ، معرفی شده و در کلاس‌های آموزشی اورژانس شرکت کنند ، همچنین این طرح با هماهنگی شهرداری‌های محترم ، در محلات راه‌اندازی شده تا افراد ، تحت عنوان همیاران اورژانس ، مورد آموزش قرار بگیرند . تاکید ما بر این است که آموزش کمک‌های اولیه را در جامعه بسط دهیم و از همین جا اعلام می‌کنیم که ادارات دولتی و چه غیر دولتی می‌توانند به صورت رایگان در کلاس‌های آموزشی اورژانس شرکت کنند .

وی به مردم توصیه کرد : که هر کجا که احساس کردند حیاتشان یا خانواده آنها در خطر است بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند ، ما خود را مکلف می‌دانیم از هر کجا که تماس گرفته شود به آنها کمک کنیم چون هیچ کاری با ارزش‌تر از نجات انسانها نیست ، هر چقدر در این راستا هزینه بکنیم ، سرمایه‌گذاری است .

در ۹ ماه امسال اورژانس ۳۳ مورد احیای قلبی ریوی را انجام داده و ۱۰ زایمان موفق در آمبولانس توسط تکنسین‌های توانمند اورژانس گیلان ، انجام شده است .

دکتر محمدی در مورد برقراری ارتباط با اورژانس،از طرف مردم گفت : فردی که مطلع‌تر هست لطفاً تماس بگیرد و با دقت سعی کند که آدرس را درست ارائه کند و ضمن پاسخ به سوالات کارشناسان اورژانس از خدمات اورژانس بهره‌مند شود . 

در مورد ارتباط با ناشنوایان ؛ هماهنگی با اداره بهزیستی انجام شده و تمام مشخصات این افراد در حال بارگذاری است و ارتباط راحت با ناشنوایان در حال انجام می‌باشد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.