×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دکل می کارند تا روشنایی درو کنند

دکل می کارند تا روشنایی درو کنند

حسین امید خواه : 

فعالان و دست اندرکاران صنعت برق، با تحمل و به جان خریدن انواع مشقت ها، برای تامین برق پایدار و مطمئن هم میهنان عزیز تلاش می کنند و با خلق حماسه ای شگرف، و با روشن نگه داشتن چراغ خانه های مردم، به افتخار و دستاورد ارزنده ای دست پیدا می کنند.تامین برق در هر شرایطی سخت، پیچیده و حساس بوده و همراه با خطرات بی شماری است.

این شرایط در استان گیلان نیز از ویژگی های منحصر به فرد خودش برخوردار است.وضعیت اقلیمی و جغرافیایی خاص استان، شرایطی سخت را برای کارکنان پرتلاش شرکت برق رقم می زند که تنها با از خودگذشتگی، کارکنان موفق شدند بر این شرایط چیره شوند.برای احداث خطوط برق، مرحله رفع حقوقی ممانعت های صاحبان زمین های واقع شده در مسیر خط، مرحله ای طاقت فرسا و دشوار بوده که این پروسه، گاها از فرایند اجرای پروژه نیز طولانی تر می باشد.پس از این مرحله سخت، مرحله دشوار احداث دکل در زمین های باتلاقی شالیزار آغاز می شود.

همچنان که برنج با رنج به دست می آید، کارکنان شرکت نیز با رنجی فراوان، چون شالیکاران در مزارع باتلاقی تا زانو در گل فرو می روند و دکل می کارند تا روشنایی خانه های مردم را درو کنند.در این شرایط استثنایی جوی، کارگران در زیر باران، به نبرد با طبیعت برمی خیزند و با پیروز شدن بر این طبیعت خشن و ناسازگار، خدمتی بی منت را تقدیم مشترکان می نمایند.

ارتفاع دکل های خطوط فشار قوی گاها به ۲۵ متر می رسد و صعود به دکل توسط کارگران صنعت برق، آن هم در شرایط سخت برفی، بارانی، طوفانی و همراه با گرد و غبار خارج از تاب و توان خواهد بود. اما با عزم و اراده پولادین و آهنین، کارگران فاتح این نبرد سخت و دشوار خواهند بود.این کوشش و مجاهدت، زمانی ارزنده تر خواهد شد که بدانیم سقوط از این دکل ها، یعنی سقوط از ساختمان های ۷ طبقه و یا بیشتر و خداحافظی با نعمت حیات.

در واقع تامین برق به قیمت جان آدمی بوده و خادمان ملت شریف، با جان بر کف گذاشتن، موفق به انجام آن می شوند.فقدان جاده های دسترسی به پای دکل ها، لجن زار بودن زمین های کشاورزی و به ناچار حمل مصالح با دست و ابزار آلات ابتدایی و سنتی، تعدد روزهای بارانی و پایین بودن روزهای کاری، زیرکشت بودن زمین ها در نیمی از سال از دیگر مرارت هایی است که کارگران برای تامین نعمت برق باید آن را به جان بخرند.وسعت کم و تراکم جمعیتی بالا در استان، از دیگر ویژگی های منحصر به فرد استان گیلان است. وسعت کم با تراکم بالای جمعیت و ارزشمند بودن زمین در استان، موجب شده تا تهیه زمین برای احداث خطوط و پست های برق یکی از چالش های مهم و اساسی صنعت برق استان گیلان باشد.

حمل ترانس جهت استفاده در پست های برق نیز از دیگر مصائب و رنج هایی است که گریبان گیر صنعت برق می باشد و بسیار سخت، هزینه بر و زمان بر بوده و چالش های متعددی را به وجود می آورد.اخذ مجوزات لازم از پلیس راهور برای زمانبندی حرکت در جاده جهت جلوگیری از اختلال در عبور و مرور و ایجاد ترافیک، هماهنگی با شرکت توزیع نیروی برق برای جمع آوری کابل های برق مزاحم، هماهنگی با سازمان راهداری برای جاده سازی در مواقع ضروری و یا عبور از کنار گذرها، وجود محدودیت در عبور از پل ها، عبور از رودخانه ها در فصول کشاورزی و به هنگام رهاسازی آب سدها، تونل ها، پل های راه آهن، پل های عابر پیاده، محدودیت های عبور محموله ترافیکی در ایام تعطیل و اخذ مجوزهای تردد از پلس راه، راهداری، شهرداری و سایر ارگان ها و سازمان ها از جمله مرارت هایی است که دامن گیر کارکنان صنعت برق بوده و می باشد.

شدت این محدودیت ها گاها موجب می شود که حمل ترانس از مبدا تولید(استان زنجان) تا مقصد(استان گیلان) به طول ۲۰۰ کیلومترکه در شرایط عادی حدود ۱۲ ساعت یا حداقل یک شبانه روز به طول می انجامد گاهی اوقات چند ماه و حتی تا ۱۰ ماه یا یکسال هم طول بکشد.

با در نظر گرفتن تمامی این مشکلات، رنج ها و سختی ها، از این پس یادمان باشد قبل از فشردن کلید برق، سقوط انسانی که همسر و فرزندانش چشم انتظار آمدن او هستند را از ارتفاع ۲۵ متری دکل برق یا از ساختمان ۷ طبقه تصور کنیم و پس از آن هوشمندانه به فشردن کلید برق اقدام کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.