×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
زیبایی بنیان خانواده با حفظ زینت حجاب

تهيه و تنظيم:

کارمند “فاطمه واسع حقدوست”

كارشناس ارشد روانشناسي مركز مشاوره آرامش پليس گيلان
«داشتن حجاب یکی از مهمترین ارزش‌ها در دین و کشور اسلامی ما محسوب می‌شود که به زنان اجازه می‌دهد با حفظ جایگاه انسانی و بعد روحانی خود در فعالیت‌های گوناگون اجتماعی نقش کارآمد و سازنده داشته باشند. زنان که مانند جواهری گران‌بها، نیمی از جامعه را تشکیل داده‌اند، نقش‌ها و مسولیت‌های بسیار مهمی را در امر خانواده و هم در محیط اطراف خود دارند.

زنان بدون حجاب نمی‌توانند آزادی، کرامت و آرامش خود را پاس بدارند و اگر این نکته رعایت نشود، زنان از پیشتازی در حرکت به سمت ارزش‌ها باز خواهند ماند. حجاب برای زنان جزء احکامی است که خداوند متعال به آن دستور داده و بدون شک، خداوند هیچ حکمی را بدون دلیل واجب نکرده است. در نظام خلقت هرموجودی با ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خلق می‌شود. زنان هم به عنوان یکی از مخلوقات خداوند ویژگی‌های خاصی دارند که باعث تمایز آنها از مردان می‌شود.

داشتن حجاب سبب مصونیت و امنیت و حفظ زن شده و این مسئله مهم از نظر تمام ادیان، تعالی معنوی زن مستلزم حجاب و پوشیدگی آنان است و نشان می‌دهد که نه ‌تنها در دین اسلام بلکه در ادیان دیگر نیز برای رسیدن به کمالات معنوی و عرفانی باید حجاب داشت و زن با پوشاندن سر و پیکر خود دل و جان خودش را از زینت‌های دنیایی حفظ می‌کند.

حفظ استواری خانواده یکی از آثار و فواید حجاب است که در سلامت روانی زنان تاثیر دارد و نقشی است که در پای‌بندی همسران به پیمان مقدس ازدواج دارد. زیرا حجاب و پوشش باعث می‌شود زنان از دیده نامحرم محفوظ و به زندگی و خانواده‌ خود وفادار باشند. بدحجابی و بی‌توجهی به موازین شرعی و دینی موجب آشفتگی و انحرافات اخلاقی، سستی بنیان خانواده، بروز نزاع و گسیختگی در خانواده‌ها و کاهش احساس امنیت به ویژه در زنان می‌شود. می‌توان گفت یکی از مهمترین علل افزایش طلاق در کشور (بد حجابی) و رعایت نکردن حریم‌های عفاف و حجاب می‌باشد.

بدحجابی تسهیل کننده جدایی زوجین در جامعه به شمار می‌رود و هنگامی که در جامعه هنجارهایی که نه تنها در دین بلکه در عرف و اصالت ایرانی ریشه دارد زیرپا گذاشته می‌شود و زنان و مردان با ظاهری نا معقول در بطن اجتماع حضور یابند، این شیوه پوشش و رفتار منجر به تحریک هیجانات و غرایز شده و افراد را از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار می‌دهد.

گرمی خانواده‌ها، استحکام رابطه زن و شوهر، تداوم زندگی، آرامش و ثبات، دلبستگی، عشق و علاقه مرد به همسر قانونی و شرعی خود مرهون حجاب زنان است و گسترش بی‌حجابی در جامعه منجر به بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله از هم گسیختگی خانواده‌ها و طلاق می‌شود.

بدحجابی نخستین لطمه را به خود فرد بدحجاب یا بی‌حجاب وارد می‌سازد و زمینه برخوردهای توهین‌آمیز برخی افراد با فرد بدحجاب را فراهم می‌کند، برخی والدین با این تصور که رعایت پوشش اسلامی موجب محدودیت و آزار فرزندانشان است، آنها را از این مصونیت محدود می‌کنند.افزایش آگاهی‌ها، انگیزه و علاقه به رعایت موازین شرعی در وهله نخست وظیفه خانواده و سپس بر عهده مسئولان اجتماعی است.

والدین می‌بایست محسنات حجاب اسلامی و مضرات بی‌حجابی را برای فرزندان خود بیان کرده و ارتباط عاطفی خود با فرزندانشان را تقویت کنند. بی‌بند و باری و زیرپا گذاشتن ارزش‌های دینی، نهاد خانواده را از معنویت، صفا و پاکی تهی کرده و موجب از هم گسیختگی عاطفی و هنجارهای حاکم بر آن می‌شود.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.