×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نقش ممتاز کتابخانه ها در گفتمان سازی و هدایت فرهنگی جامعه/ پایگاه‌های فرهنگی، نماد بهتری برای معرفی مناطق هستند

به گزارش خط گیلان، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت،حمیدرضا امام پناهی در جلسه کتابخانه های عمومی شهرستان که با حضور مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد با اشاره به اینکه شهر اولین ها میزبان یکی از قدیم ترین کتابخانه های عمومی کشور است، اظهار داشت: آمار سرانه فضای کتابخانه ای رشت در قیاس با سایر شهرستانها و همچنین دیگر مراکز استانی، نا کافی و موجب نگرانی بوده و نیازمند حمایت، توجه و وسواس بیشتر شهرداری ها به عنوان نخستین و اصلی ترین مرجع امور شهری، به این مقوله و اهتمام بر پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه ها می باشد.

وی افزود:با توجه به پایین بودن سرانه فضای کتابخانه ای رشت و علیرغم افتتاح نیم‌بند کتابخانه مرکزی در سال گذشته و نیز اختصاص ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری برای تکمیل این پروژه، متاسفانه همچنان این مرکز برای استفاده فرهنگ‌دوستان مهیا نبوده و ضروری است تا متولیان امر با جدیت پیگیر رفع موانع و راه اندازی کتابخانه مرکزی رشت باشد.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به اهمیت نقش همپوشانی و هم افزایی دیدگاه‌های گوناگون در زمینه سازی شکوفایی افکار نو، ارائه راهکار مسائل مطرح جامعه، پاسخ به القاء شبهات دشمن و اقناع فکری نسل جوان به مصداق جهاد تبیین، گفت: کتابخانه ها کانون تضارب آرا و تبادل افکار بوده و باید نقش برجسته‌ای در گفتمان سازی و هدایتگری فرهنگی جامعه بر عهده گیرند.

امام پناهی با بیان این مطلب که بهترین شیوه در مقابله با ناهنجاری ها و رفتارهای غیر فرهنگی، استفاده از سلاح فرهنگ می‌باشد، عنوان کرد: پایگاه‌های فرهنگی مانند کتابخانه، نماد مناسب تری برای تجمیع فعالیت های اندیشه ورز و معرفی شایسته مناطق و نواحی می‌باشند.

وی ادامه داد: کتابخانه ها صرفاً محلی برای مشق دروس کنکور نبوده و باید تبدیل به مراکز برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیم‌های فرهنگساز همچون نهادینه کردن ضرورت جوانسازی جمعیت و عبور موفق از بحران پیری شوند.

وی عدم استقرار کتابخانه در شهرهایی نظیر پیربازار و لولمان، عدم برخورداری از کتابخانه مستقل در سنگر را شایسته مردم فرهنگ پرور شهرستان ندانسته و خواستار تمرکز بیشتر شهرداری‌ها و سایر متولیان در ارائه پاسخ مناسب به این مطالبه مهم فرهنگی مردم شد‌.

گفتنی است شهرستان رشت با دارا بودن ۳۷۳۲ متر مربع فضای کتابخانه‌ای با ۱۸۳۷۸۸ جلد کتاب در قالب ۱۱ باب کتابخانه مستقر و یک واحد سیار قاصدک، دارای ۹۱۷۵ عضو بوده که با توجه به ظرفیت بالای فرهنگی، نیازمند توجه بیشتر مسئولین در این زمینه می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.