×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تکالیف و حقوق پیمانکاران در اجرای قانون تامین اجتماعی

به گزارش خط گیلان، محمود سبحانی با اشاره به اینکه پیمانکاری ها درصد قابل توجهی از پرونده های مطالباتی در تامین اجتماعی را تشکیل می دهند اظهار داشت البته این میزان حسب گستره فعالیتهای اقتصادی و عمرانی و پروژه های خدماتی در هر استان و شهرستان متغیر بوده و در دوره های زمانی مختلف یکسان نمی باشد .

رئیس اداره وصول حق بیمه تامین اجتماعی گیلان مهمترین تکالیف پیمانکاران درراستای اجرای قانون این سازمان را بشرح ذیل عنوان نمود

یک نسخه کامل از اسناد و مدارک پیمان را منضم به گواهی واگذارنده کار به شعبه تامین اجتماعی محل اجرای قرارداد ارائه نموده و در خصوص تحویل نسخ متمم ها ، الحاقیه ها و اسناد و مدارک مورد نیاز با سازمان همکاری نمایند .

جهت تشکیل پرونده مطالباتی و اخذ شماره کارگاه و ردیف پیمان مختص به هر قرارداد می بایست مدارک قرارداد شامل نسخه کامل اسناد و مدارک پیمان ومستندات مربوط به مقاطعه کار از قبیل اساسنامه ، آگهی تاسیس ، آگهی های تغییرات ، معرفی نمونه امضاء صاحبان امضاء مجاز و نمونه مهر و … اشخاص حقوقی و اصل و تصویر کارت ملی ، نمونه امضاء ، اثرانگشت و نشانی دقیق و … اشخاص حقیقی را به واحد اجرایی سازمان ارائه نماید .

چنانچه مقاطعه کاران حقیقی و حقوقی نسبت به تعیین نماینده به نیابت از جانب خود اقدام نمایند می بایست نسبت به ارائه معرفی نامه رسمی در سربرگ کارگاه که متضمن امضاء کارفرما و ممهور به مهرکارگاه و مبتنی بر مشخصات کامل نماینده معرفی شده باشد اقدام نمایند و در صورتی که نمایندگان مزیور مجاز به دریافت اوراق و احکام مطالباتی ، اعتراض به میزان حق بیمه ، حضور در جلسات هیات های تشخیص مطالبات و … بوده و نیابت امضاء به نمایندگی از طرف کارفرما را دارد مراتب را در معرفی نامه تصریح نمایند

به منظور ارتقاء کیفیت ارائه خدمات به کارفرمایان در بخش ابلاغ احکام مطالباتی ، دعوتنامه ها و … ضمن تکمیل تعهدنامه ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی نسبت به اعلام آدرس پست الکترونیک و شماره تلفن همراه به واحد اجرایی اقدام نموده و تغییرات آتی را به صورت مکتوب اعلام نمایند .

مطابق ماده ۳۶ قانون ، کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود به میزان ۲۳ درصد و بیمه شده به میزان ۷ درصد به سازمان می باشد و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا ، سهم بیمه شده را کسر و سهم خود را بر آن افزوده و به تامین اجتماعی پرداخت کند و درصورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خودداری نماید شخصاً مسئول پرداخت کل حق بیمه مقرر خواهد بود .

درقراردادهای غیرعمرانی صورت مزد یا حقوق کارکنان شاغل را برابر ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی به سازمان ارائه نموده و حق بیمه متعلقه را وفق ماده ۲۸ قانون پرداخت نماید .

درقراردادهای پیمانکاری مشمول ضوابط طرحهای عمرانی صورت مزد ماهانه کارکنان شاغل در هر پیمان را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد تهیه و پس از تایید ناظر مقیم یا دستگاه نظارت یا اجرایی به واحدهای سازمان تامین اجتماعی تسلیم نماید . بدیهی است تایید صورت گرفته رافع مسئولیت پیمانکار در مورد صحت و سقم صورت مزد از نظر تعداد و مبلغ و دستمزد روزهای کارکرد نخواهد بود .

پیمانکاران قراردادهای پیمانکاری مشمول ضوابط طرحهای عمرانی مکلف می باشند صورت مزد کارکنان دفتر مرکزی خود را طبق مقررات قانون تامین اجتماعی تهیه و به انضمام حق بیمه مربوطه به طور جداگانه به شعبه تامین اجتماعی حوزه عملکرد دفتر مرکزی تسلیم و پرداخت نمایند .

مهندسین مشاور مجری قراردادهای مشمول ضوابط طرح های عمرانی مکلف می باشند طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی و آئین نامه مربوطه ، صورت مزد ماهانه کارکنان شاغل در دفتر مرکزی و همچنین نظارت کارگاهی در هر قرارداد  را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد تهیه و پس از تایید کارفرما به سازمان ارائه و رسید مورد نیاز را جهت تسلیم نمایند .

کارفرمایان کارگاههای مقاطعه کاری می توانند با مراجعه به واحدهای اجرایی سازمان و اخذ کد کاربری و رمز ارسال لیست ، نسبت به ارائه صورت مزد یا حقوق موضوع ماده ۳۹ قانون و پرداخت حق بیمه مقرر در ماده ۲۸ قانون به صورت غیرحضوری اقدام نمایند .

چنانچه بیمه شده ای بر اثر بیماری نتواند درکارگاه حضور یابد کارفرما مکلف است ایام بیماری را درصورت مزد ارسالی تعیین و اعلام دارد .

در خصوص قرارداد منعقده با مقاطعه کاران فرعی مکلف می باشند ضمن ارسال یک نسخه کامل از اسناد و مدارک قرارداد به سازمان تامین اجتماعی ، آنان را متعهد نماید که کارکنان خود را نزد سازمان بیمه نموده و صورت مزد و حق بیمه مقرر را برابر مواد قانونی ارسال و پرداخت نمایند .

پس از خاتمه قرارداد و جهت دریافت مفاصاحساب سازمان ، مراتب اعلام اطلاعات مبانی محاسباتی توسط واگذارندگان کار به واحدهای اجرایی سازمان را پیگیری نمایند .

حق بیمه کارکنان شاغل در اجرای قرارداد را که توسط سازمان محاسبه و پس از کسر حق بیمه پرداخت شده به مقاطعه کار ابلاغ می گردد را در مهلت مقرر پرداخت نمایند .

چنانچه پرداخت مانده بدهی ابلاغ شده به کارفرمایان به صورت یکجا میسر نباشد میتوانند به منظور پرداخت اقساطی و جلوگیری از تعلق جرائم تاخیر با ارائه درخواست از تسهیلات مقرر بهره مند گردند بدیهی است در این صورت صدور مفاصاحساب ماده ۳۸ قانون پس از پرداخت کل بدهی امکانپذیر است

پس از ابلاغ احکام بدهی توسط سازمان در صورتی که کارفرما به میزان حق بیمه و متفرعات آن معترض باشد می بایست وفق ماده ۴۲ قانون و ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ ، اعتراض خود را ارسال و تا قبل از طرح پرونده درهیات تشخیص مطالبات ، مدارک و اسناد خود را به شعبه تسلیم نماید .

پس از ابلاغ رای هیات بدوی در صورتی که به آن معترض باشد ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ فرم اعتراض را تکمیل و به سازمان ارائه نمایند .

در اجرای تبصره الحاقی به ماده ۳۸ قانون ، چنانچه از بابت حق بیمه کارکنان شاغل در قراردادها به سازمان تامین اجتماعی بدهکار و بدهی در مرحله قطعیت باشد با ابلاغ مراتب توسط سازمان موظف می باشند نسبت به پرداخت بدهی اقدام نمایند .

در صورتی که میزان ۵ درصد و آخرین قسط نگهداری شده نزد واگذارنده کار که به حساب سازمان واریز گردیده کمتر از میزان مورد مطالبه باشد نسبت به پرداخت باقیمانده بدهی اقدام نمایند .

غرامت موضوع ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی را در مورد کارکنان حادثه دیده شاغل در عملیات موضوع پیمان که پیمانکار مقصر تشخیص داده شده است را طبق ماده ۵۰ قانون پرداخت نماید .

مفاصاحساب ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی را در مورد هر یک از قراردادهای مورد اجرا و قراردادهای پیمانکاران فرعی اخذ نماید .

در صورت صدور گواهی خلاف واقع توسط افرادی که گواهی آنان مجوز استفاده از مزایای مقرر در قانون تامین اجتماعی می باشد و یا توسل به عناوین و وسایل تقلبی جهت استفاده از مزایای مقرر در قانون تامین اجتماعی به نفع خود و یا افراد خانواده و یا اشخاص ثالث ، مقررات کیفری مطابق مواد ۹۷ و ۱۰۵ قانون اعمال خواهد شد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.