×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نجات جان ۴۹ گیلانی از مسمومیت با گاز CO

به گزارش خط گیلان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا) ؛ دکتر پیمان اسدی –  رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان در این  خصوص اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۹تن  در رده سنی ۷ تا ۷۵ سال که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده بودند ، با حضور به موقع  اورژانس ۱۱۵ و انجام خدمات پیش بیمارستانی ، از مرگ نجات یافتند.

دکتر اسدی در ادامه با بیان اینکه اورژانس ۱۱۵ گیلان سال گذشته به یکصد  مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن امدادرسانی کرد،  گفت :  از این تعداد ۳۲ تن مرد و ۶۸  تن زن بودند و ۷۶ تن نیز توسط اورژانس ۱۱۵ در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش محسوس دما در اکثر مناطق استان گیلان ، یادآور شد : مردم عزیز  در صورت مشاهده هرگونه علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اعم از سردرد، سرگیجه، استفراغ و کاهش سطح هوشیاری سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل نمایند.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان  با بیان اینکه گازمونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، اظهار داشت :  بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب “دودکش” عامل اصلی مسمومیت با این گاز می باشند.

لازم به ذکر است : برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن باید از استفاده بخاری های بدون دودکش در محیط بسته خودداری شود، دقت در داغ بودن دودکش بهترین آزمایش برای کارکرد درست سیستم گرمایشی است، سرد بودن دودکش بخاری دلیلی بر خارج نشدن گازهای ناشی از احتراق و سموم است.

در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه نباید تمامی روزنه‌ های جریان هوا در منزل به ویژه اتاق خواب مسدود شود، ضمن این که از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌ های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه نیز باید خودداری شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.