×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 15 خبر
سامانه جامع مانیتورینگ و اتوماسیون كلیدها در توزیع نیروی برق گیلان راه اندازی شد

به گزارش خط گیلان، محمد اسماعیل هنرمند گفت : بیش از ۸۰% خاموشی ها  ناشی از بروز خطا در شبكه‌های توزیع است. از این ‌رو افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی درزمینه اتوماسیون توزیع و توسعه روزافزون كاربرد آن در شبكه‌های توزیع با هدف كاهش مشكلات و رفع چالش‌های موجود در این شرکت شكل گرفت.

وی افزود : يكي از مسائلي كه در شركتهاي توزيع حائز اهميت است مساله كليدزني است،اين مساله هم به صورت عادي و هم غيرعادي محتمل است. به اين شكل كه تجهيزات شبكه ناگزير بايد سرويس و تعمير شوند و همچنين مساله نوسازي و گسترش شبكه نيز متصور است كه براي انجام چنين فرآیندی طبيعتاً كليدزني ( باز و بسته کردن کلید ها) اتفاق خواهد افتاد و به اين نكته بايد كليد زنيهاي مواقع اضطراري را نيز افزود كه در هنگام بروز خطا و اتفاقات در شبكه نياز به اعزام گروه و انجام كليد‌زني و کار میدانی است.

هنرمند در این راستا اظهار داشت :  پس از اجراي اتوماسيون جهت انجام فرآیندكليدزني،‌به سبب اينكه امكان ارسال فرمان قطع و وصل از مركز ديسپاچينگ ميسر است، نيازي به اعزام گروههاي عملياتي در صحنه نخواهد بود و در تمامی هزينه‌هاي مرتبط صرفه‌جويي خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان اذعان داشت : اساسي ترين وظيفه شركت‌هاي توزيع علاوه برتأمين به موقع برق متقاضيان، تداوم پایداری شبکه و ارائه برق با كيفيت مناسب به مشتركين است، بدين منظور، لازم است در شبكه‌هاي توزيع، سامانه مانیتورینگ، اتوماسيون و کنترل از راه دور تجهیزات موجود در شبکه (سامانه اسکادا) پياده‌سازي شود.

وی تاکید کرد : در شبكه‌هاي توزيع بدون چنین سامانه‌ای، پس از بروز هر خاموشي مدت زمان زيادي براي پيدا كردن محل عيب و ايزوله كردن آن محل از سایر خطوط شبكه صرف مي‌شود كه اين زمان در شبكه‌هاي با طول زياد ممكن است به چندين ساعت نيز افزايش يابد، لذا در شبكه‌هاي توزيع بايد تمهيدات لازم براي به حداقل رساندن خاموشي‌ها در نظر گرفته شود.

هنرمند بیان داشت : براي اين منظور بايد قابليت اطمينان شبكه و همچنين قابليت مانور شبكه را افزايش و زمان انجام مانور را كاهش داد كه اين امر با اجراي پروژه اتوماسيون در شبكه توزيع برق تحقق خواهد يافت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان افزود : در این میان بحث اتوماسیون با توجه به برخورداری از فن‌آوری مدرن و به روز، جایگاه خاصی را در سامانه مدیریت توزیع (Distribution Management System)  داراست، لذا طراحی و پیاده سازی یک سامانه جامع مانیتورینگ و اتوماسیون (نرم‌افزار اسکادا) مخصوص شبکه های توزیع ، درشرکت توزیع نیروی برق استان گیلان به عنوان یک برنامه مهم دردستور کار قرارگرفت.

محمد اسماعیل هنرمند گفت : باتوجه به گستردگی شبکه توزیع برق استان گیلان و شرایط خاص اقلیمی شمال کشور، برنامه اتوماسیون شبکه فشار متوسط در اولویت اجرایی این شرکت قرارگرفت، این طرح با خرید و راه اندازی سامانه اسکادا ، نصب و راه اندازی کلیدهای قدرت باقابلیت فرمان پذیری ، نصب وراه اندازی RTU  و برقرای ارتباطات مخابراتی و اتصال تجهیزات با سامانه اسکادا هدف گذاری گردید.

وی اضافه کرد : فاز نخست این طرح با اعتباری معادل ۷۶۸۶۰ میلیون ریال با اتوماسیون و کنترل پذیری ۹۰دستگاه کلید فشارمتوسط در سطح استان گیلان اجرا شد و به مرحله بهره برداری رسید.

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان اذعان داشت : با برنامه ریزی صورت گرفته در راستای توسعه سامانه اتوماسیون و با اجرای مانورهای متعدد رویت پذیری و کنترل پذیری نقاط حساس ، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد نقاط مجهز به سامانه اتوماسیون و کنترل پذیر این شرکت به ۱۳۵ نقطه افزایش خواهد یافت.

هنرمند در پایان یادآور شد : راحت ترین راه جهت دریافت تمامی خدمات این شرکت و همچنین اطلاع از خاموشی های با برنامه در سطح استان گیلان استفاده از  اپلیکیشن برق من می باشد و مشترکین می توانند جهت نصب این اپلیکیشن کاربردی به تارنمای اینترنتی شرکت توزیع نیروی برق گیلان به نشانی  www.gilanpdc.ir  یا کافه بازار مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.