×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نجات ۶۴ مسموم با گاز منواکسید کربن توسط اورژانس گیلان

به گزارش خط گیلان ،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه  علوم پزشکی گیلان ( وب دا ) ؛ دکتر پیمان اسدی – مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در طی ۹ ماه گذشته  ۶۴ تن مسموم با گاز منواکسید کربن توسط اورژانس ۱۱۵ نجات یافته اند ، گفت : از این تعداد  ۳۸ تن مرد و ۲۶ تن زن بودند .

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به توصیه های ایمنی برای پیشگیری  از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن ،  اظهار داشت ؛ استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، در پیشگیری از مسمومیت با گازمونوکسید کربن “CO”،  بسیار حائز اهمیت است.

دکتر اسدی با بیان اینکه از بخاری های بدون دودکش در محیط بسته باید جدا” خودداری کرد ، اظهار داشت : دقت در داغ بودن دودکش بهترین آزمایش  برای کارکرد درست سیستم گرمایشی است، سرد بودن دودکش بخاری دلیلی بر خارج نشدن گازهای ناشی از احتراق و سموم می باشد.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه با تاکید بر اینکه  در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه در منزل تمامی روزنه‌ های جریان هوا نباید مسدود باشد، گفت :  همچنین از نصب آبگرمکن در حمام و  روشن کردن شعله‌ های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه ، باید خودداری کرد.

دکتر اسدی در ادامه با اشاره به  امداد رسانی به افرادی که با گاز منواکسید کربن دچار مسمومیت می شوند، اظهار داشت : اولین اقدام پس از حفظ ایمنی، خارج کردن فرد مسموم از محل آلودگی و انتقال فرد به هوای آزاد است. برای این کار  ابتدا  باید روی دهان را با دستمال مرطوب پوشاند و پس از ورودبه محل، سریعا” به باز کردن در و پنجره ها  اقدام کرد و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس گرفت.
وی در  پایان با اشاره به اینکه گاز مونواکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است که در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، افزود: وسایل گرمایشی همانند بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب “دودکش”، عامل اصلی مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.