×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 7 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
کشت استویا کشاورزان را از تک محصولی خارج می کند

به گزارش خط گیلان و به نقل از ایرنا ، منوچهر پارسافر با بیان اینکه گیاه استویا جایگزین محصولات کشاورزی نیست، افزود: کشت استویا به صورت آزمایشی در استان در حال انجام است و فعلاً بیشترین اراضی اختصاص یافته برای تولید این گیاه در شهرستان‌های شفت و رشت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: استویا به نام شیرین برگ یا برگ عسلی هم شناخته می شود؛ گیاهی از تیره مرکبان علفی و حساس به سرماست که دارای برگ های شیرین است و پس از فرآوری و تبدیل شدن به پودر ۱۵۰ تا ۳۰۰ برابر شیرین تر از شکر است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: استویا خواص شیمیایی مضر ندارد، برگ استویا حاوی ماده‌ای به نام استِویوزید (stevioside) است که تا ۲۵۰ برابر از ساکاروز موجود در چغندر قند و نیشکر شیرین‌تر است و در عین حال خواص شیمیایی مضر آنها را ندارد بر این اساس این شیرین کننده طبیعی، هم به لحاظ صرفه اقتصادی و هم از نظر پزشکی در بسیاری از کشورها جایگزین مناسبی برای چغندر قند و نیشکر محسوب می‌شود.

وی کاشت، داشت و برداشت این گیاه علفی را ساده دانست و تصریح کرد: استویا ۵۴ تا ۱۰۴ روز به گلدهی می رسد و از طرفی چهار تا پنج سال هم می‌توان آن را برداشت کرد.

پارسافر به مزیت کم زحمت بودن کشت استویا نسبت به محصولات زراعی دیگر اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به چند ساله بودن محصول، نیازی به هزینه های تامین نشا در هر سال نیست ضمن آنکه گیاه استویا با آب و هوای مرطوب و گرمسیری سازگاری دارد و در برخی مناطق کشور در محیط گلخانه ای پرورش می یابد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: مزیت‌های بسیار تولید استویا باعث شده کشورهایی از جمله پاراگوئه، برزیل، چین، تایوان، کره جنوبی و مالزی به تولید این محصول روی بیاورند.

وی به قیمت بالای استویا در بازار هم اشاره کرد و افزود: از هر هکتار استویا کاری، می‌توان سالانه شش تن برگ خشک استویا به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان به دست آورد.

به گفته پارسافر، زمین های زیادی در گیلان که در گذشته برای کشت توتون استفاده می‌شد، در حال حاضر مستعد کشت استویاست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.