×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اورژانس پیش بیمارستانی در نجات مصدومین نقش حیاتی دارد

به گزارش خط گیلان ، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در سومین همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی با بیان اینکه تروما به عنوان معضل اصلی کشورهای در حال توسعه است، گفت: مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان، با محوریت پیشگیری از حوادث ترافیکی، برنامه های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است، البته تروما، مفهوم وسیعتری را در بر دارد و این مرکز در زمینه سوانح سوختگی، غرق شدگی، مسمومیت ها نیز فعالیت دارد.

وی ادامه داد: طرح رجیستری غرق شدگی با تلاش مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان و همکاری وزارت بهداشت و چند دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور در حال انجام است.

وی آنگاه به نقش مهم عوامل اجتماعی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اشاره کرد و افزود: عوامل اجتماعی نقش مهمی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه دارند.وی یادآور شد:اورژانس پیش بیمارستانی در بحث تروما و دیگر مباحث در نجات مصدومین نقش حیاتی دارد.

رییس همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی خاطرنشان کرد:بیماری های مرتبط با مقوله تروما، دارای ویژگی های متفاوتی است همچنین نحوه اداره تروما با سایر بیماری ها فرق دارد، در حالی که در برخی بیماری ها، سطوح مختلف بیمارستانی، پیش بیمارستانی و توانبخشی، نقش قابل ملاحظه ای دارند، عوامل اثرگذار دیگری مانند عوامل اجتماعی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، در تروما نقش ویژه ای را ایفا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه وضع قوانین، نظارت و آموزش، بیش از عوامل داخل بخشی در تروما تاثیر گذار است ، تصریح کرد:در سایر بیماری ها سهم بخش بهداشت و درمان ۲۵ درصد و سهم مولفه های اجتماعی اثرگذار دیگر ۷۵ درصد است که این رقم در مورد تروما کاملا متفاوت و به نسبت زیادی بستگی به شرایط موجود دارد.

وی گفت:در زمان وقوع تروما، نقش افرادی که نزدیک مصدوم هستند، بیش از متخصصان است ، آنچه مسلم است، کسانی دچار حادثه می شوند که دارای سلامت جسمی کامل، نقش احتماعی فعال و از جمعیت مولد جامعه هستند که سلامت آن ها به طور ناگهانی مورد تهدید قرار می گیرد، در واقع میزان عمر از دست رفته در مقوله تروما، بسیار بیشتر از سایر بیماری ها است، کسانی که در سنین بالا دچار بیماری شوند، عمر از دست رفته و فعالیت اجتماعی چندانی ندارند.

دکتر یوسف زاده یادآورشد:هزینه ی بیماری مانند سرطان قابل مقایسه با هزینه تروما نیست، تروما نقطه مشترک لازم برای ایجاد هماهنگی های آموزشی است و این هماهنگی تنها با عزم ملی، تشریک مساعی، ارتباطات و فعالیت های مشترک و بین سازمانی میسر است، ایجاد این هماهنگی توسط متولیان بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی، به تنهایی ممکن نیست.

رییس همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی در پایان، برگزاری چنین همایش هایی را فرصتی برای شروع پوشش ارتباطی بین سازمانی دانست و اظهار امیدواری کرد با کمک دست اندرکاران، گام های موثری در راستای توسعه یافتگی و ارتقاء سلامت جامعه برداشته شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.