×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بسیج ملی کنترل فشار خون باعث ارتقای سلامت مردم خواهد شد

به گزارش خط گیلان، مصطفی سالاری استاندار گیلان، در مراسم نمادین آغاز رسمی فاز اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، ضمن پیوستن به این پویش ملی گفت: این طرح در راستای ارتقای سلامتی مردم با رویکرد پیشگیرانه است.

وی با اشاره به کم هزینه بودن این طرح و مشارکت مردم در اجرای این طرح، شناخت بهتر کنترل فشار خون را بر کاهش اثرات منفی این عارضه  بر سلامتی موثر دانست.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند تمرینی برای اجرای نظام ارجاع الکترونیک باشد. وی کاهش مراجعات پراکنده به واحدهای مختلف درمانی، جلوگیری از تجویز‌های مجدد آزمایشات قبلی و هزینه‌های مضاعف و تکراری را از مزایای نظام ارجاع الکترونیک عنوان کرد و تصریح کرد: در این سیستم، پرونده‌های پزشکی مردم به صورت الکترونیک‌ و محرمانه است.

وی افزود: اقدامات مورد نیاز جهت همکاری دستگاه‌ها در سطح استان برای انجام گسترده تر این طرح، ابلاغ خواهد شد.

در پایان، استاندار گیلان با ثبت فشار خون خود  در سامانه، رسما به پویش بسیج ملی کنترل فشار خون پیوست.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن ارایه گزارشی از روند اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در گیلان، گفت: بحث فشار خون بالا که از آن به عنوان قاتل خاموش نیز یاد می شود، مهم ترین عامل ناتوانی در سنین کهن سالی و اثر گذار در کیفیت زندگی افراد است.

وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد حساسیت در بین مردم، افزایش سواد سلامت جامعه در زمینه فشار خون بالا و شناسایی و کشف افراد پرفشار بر شمرد و افزود: ۴۰ درصد از مردمی که به فشار خون بالا مبتلا هستند از بیماری خود آگاهی ندارند و اجرای این طرح می تواند نسبت به شناسایی و درمان آنان کمک کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه از ۲۷ اردیبهشت ماه تا کنون یک موج فراگیر در راستای اجرایی شدن این طرح در گیلان شکل گرفته است، اظهار داشت: از جمعیت ۲ و نیم میلیونی استان گیلان بالغ بر یک و نیم  میلیون نفر در گروه هدف این طرح قرار دارند و باید حداقل ۷۵۰ هزار نفر از آنها از امروز تا ۱۵ تیر ماه ۹۸ یک بار فشار خون آن ها در سامانه ثبت شود.

دکتر یوسف زاده با بیان اینکه ۴۳۰۰ نفر از سنجشگران فشار خون در گیلان، آموزش های لازم را فرا گرفته اند، تاکید کرد: ۱۷۰۰ تیم در دانشگاه علوم پزشکی گیلان آماده کار هستند تا این طرح را به نحو مطلوب به انجام برسانند. وی ادامه داد: یکی از مزایای این طرح این است که ۱۵۰۰ نفر از افراد خارج از سیستم دانشگاه علوم پزشکی در اجرای این طرح با دانشگاه همکاری می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: استان گیلان در استقرار نظام ارجاع الکترونیک پیشرو و پیشگام سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده و هم اکنون نیز جز ۵ دانشگاهی است که به عنوان پایلوت کشوری در زمینه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و ارسال پرونده های بیمه ای بیماران به بیمه سلامت انتخاب شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با استقرار نظام ارجاع الکترونیک در گیلان، دانشگاه علوم پزشکی از اولین دانشگاه هایی باشد که بتواند پرونده الکترونیک سلامت مردم را به صورت واقعی و فراگیر انجام دهد.

گفتنی است همزمان با سراسر کشور، فاز اول  طرح بسیج ملی کنترل فشار خون (اطلاع رسانی) از ۲۷ اردیبهشت الی ۱۷ خرداد در گیلان به اجرا درآمد. فاز دوم (اجرایی) این طرح نیز از ۱۸ خرداد آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه ۹۸ادامه دارد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.